Top
Verrassende uitkomst
Dit bericht werd geplaatst op 30/7/2015 door Peter Brouwers

Verrassende uitkomst in marktonderzoek door Avans studenten


Bezoekers aan online webwinkels hechten veel waarde aan een overzichtelijke website en een goede prijs-kwaliteitverhouding, en minder aan gratis verzending of enkel een lage prijs. Persbericht d.d. 22 juni 2015.

Lisa de Leeuw en Ivy Martens zijn derde- respectievelijk vierdejaars student Gezondheidszorgtechnologie aan de Avans Hogeschool te Breda. Als onderdeel van de minor Active Ageing moesten zij een praktijk project uitvoeren. Voor de studie is van belang dat de studenten op een creatieve manier ervaring opdoen met de doelgroep en actuele ontwikkelingen.

Als gevolg van maatschappelijke ontwikkelingen blijven meer mensen steeds langer thuis wonen. Vaak ervaren zij in hun dagelijks leven belemmeringen. De doelgroep kan het leven aangenamer maken met (zorg)hulpmiddelen. De studenten begonnen met een marktonderzoek om de doelgroep te identificeren. Er kwamen meer dan honderd reacties op een online enquête.

De belangrijkste conclusies:

- De categorie bewegen heeft het grootste aandeel in de online bestelde hulpmiddelen
-Tweederde van de aankopen was bestemd voor de respondent, andere bestellingen waren vaak voor vader of moeder.
- Kinderen die een hulpmiddel bestellen voor ouders zijn daarmee een belangrijke doelgroep.
- Respondenten hechten veel waarde aan een goede prijs-kwaliteitverhouding en een overzichtelijke website.
-Verrassend genoeg hecht men minder belang aan gratis verzending en een lage prijs van de producten.

Op basis van de uitkomsten van de enquête zijn campagne ideeën uitgewerkt. Dit heeft geleid tot de productie van twee filmpjes. Lisa en Ivy hebben de scripts in samenwerking met ouderen gemaakt: ze hebben de conceptideeën bekeken en aangevuld. Dankzij deze inhoudelijk discussies werd er gewerkt aan een originele en toepasselijke campagne, mét resultaat!

Aan het eind van het project werd er één informatief animatie filmpje opgeleverd en één real life filmpje, met hierin ouderen in de hoofdrol. Door deze samenwerking zijn er bruggen geslagen tussen de eindgebruiker, de klant en de verkoper.

Avans en Hulpwinkel.nl kijken tevreden terug op de samenwerking!

De filmpjes zijn te vinden op https://www.youtube.com/watch?v=9mhXAT-yb3o (real life) en https://www.youtube.com/watch?v=3j-zcRX_y8E (animatie)